Kardioträning var en gång i tiden ett mycket populärt alternativ för viktminskning för personer som inte hade tid att skaffa sig ett medlemskap i ett gym eller som helt enkelt inte var intresserade av att svettas på gymmet. Numera är konditionsträning ett populärt sätt att gå ner i vikt, men många människor är fortfarande inte säkra på hur de gör det på rätt sätt. Jo, det första du behöver förstå är att denna träningsform kräver mycket kardiovaskulär aktivitet för att vara effektiv. Bara av den anledningen bör du börja långsamt när du börjar.

Högintensiv konditionsträning kräver dock en hel del engagemang eftersom träningen inte bara är tidskrävande och tröttande, utan också kräver att du är noga uppmärksam på din hjärtfrekvens

Högintensiv konditionsträning kan göras nästan var som helst, även om du bor i en liten lägenhet eller ett studentrum! Du kan jogga utomhus på morgonen, springa på ett löpband på jobbet eller hoppa på en elliptisk maskin hemma. Högintensiv konditionsträning kräver dock en hel del engagemang eftersom träningen inte bara är tidskrävande och tröttande, utan också kräver att du är mycket uppmärksam på din puls. Det bästa sättet att ta reda på hur hög träningsintensitet du tränar vid varje given tidpunkt är att använda en pulsmätare, till exempel EZ Motion 2.

Ett bra sätt att bygga muskler och förbränna fler kalorier är att träna lite styrketräning. Styrketräning tränar hela kroppen och bygger samtidigt upp muskelmassa. Många tror att du genom att lyfta vikter bygger enorma muskler, men det gör du inte. När du lyfter vikter stimulerar du istället kroppens förmåga att skapa muskelmassa genom att stimulera rätt hormoner. Genom att träna hårt på din kropp och upprätthålla ett regelbundet konditionsträningsprogram kan du förlora kroppsfett och få starkare muskler. Den här strategin kan hjälpa dig även om du redan är överviktig, eftersom muskeluppbyggnad hjälper till att förhindra att kroppsfett ackumuleras.

Vad är högintensiv intervallträning?

Högintensiv träning, eller HIT som det är mer känt, är en stil av progressiv motståndsträning som kännetecknas av hög intensitet och relativt korta och sällan förekommande träningspass. Denna stil användes först av idrottare som inkluderade både professionella idrottsmän och professionella kroppsbyggare och allmänheten som ett sätt att skapa muskelmassa. Med tiden har denna teknik förfinats och finslipats för att skapa en högre grad av effektivitet och för att ge användarna ett större utbud av fördelar. Det är också en av de mest använda träningsformerna som för närvarande används i många fitnesscenter. Många träningsanläggningar erbjuder varianter av HIT som normalt sett skiljs åt genom sina olika träningskomponenter.

De grundläggande principerna bakom träningspass med hög intensitet är desamma som för traditionell HIIT-träning, men i dessa träningspass ersätts intervallerna eller de snabba övningarna med intervaller eller perioder av konstant träning. Precis som med HIIT-träning sker detta genom att musklerna engageras och överskottsenergi förbränns genom att energi tas från musklerna och lungorna via ventileringar. Jämfört med traditionella former av konditionsträning som löpning och cykling är intensiteten i högintensiv träning mycket högre eftersom det inte sker någon gradvis ökning av hjärtfrekvensen som det skulle vara med dessa andra träningsformer. Därför har vissa människor beskrivit högintensiv träning som att “pumpa sin egen gas”.

High Intensity Interval Training-träning är mycket mer fördelaktigt för kroppen än att bara springa eller cykla eftersom det tvingar användaren att anpassa sig till de fysiska krav som ställs på kroppen. Precis som med löpning och cykling finns det inget som hindrar en person från att delta i ett högintensivt intervallträningspass, så du kan välja att jogga, cykla eller simma under ditt träningspass. Högintensiva intervallträningspass kan genomföras i upp till trettio minuter eller till och med en timme. Vissa människor tycker att intervallträning med hög intensitet är mycket effektivt för att skulptera kroppen och är också mycket användbart för att hantera medicinska problem som hjärtsjukdomar och hjärtproblem. Den allmänna uppfattningen är att HIIT är ett effektivt sätt att träna på grund av de extrema nivåer av konditionsträning som kan uppnås utan stora ansträngningar eller kostnader. Många anser dock att det finns mycket större fördelar med traditionell konditionsträning som löpning eller cykling, särskilt om personen redan har en god fysisk kondition. Det är dessa personer som skulle ha störst nytta av ett HIIT-program. Om du är fast besluten att delta i ett högintensivt träningsprogram bör du se till att du väljer en välkvalificerad och välrenommerad fitnessinstruktör som kan guida dig genom processen. De bör kunna ge råd om hur du kan anpassa intensiteten och varaktigheten av ditt HIIT-träningspass utifrån din nuvarande kondition och hälsotillstånd samt råd om eventuella skaderisker som kan förekomma under din träning. Om du inte gör en adekvat uppvärmning och nedkylning före HIIT-träningen kan det leda till en ökad risk för alla typer av muskelskador, vilket kan göra att du inte kan arbeta under en längre tid.

Och även om vi i åratal har fått höra att aerob träning är det enda sättet att gå ner i vikt och komma i form, visar forskningen oss nu att det inte är det enda som kan få våra kroppar i god kardiovaskulär form. Det är därför en kombination av högintensiv och aerob träning nu rekommenderas av ledande medicinsk forskning. Det finns också potential att uppnå dina viktminskningsmål genom HIIT. Genom att delta i ett högintensivt träningspass ökar din ämnesomsättning, vilket leder till att du förbränner fler kalorier och därmed går ner i vikt. HIIT är ett utmärkt sätt att träna eftersom det inte bara är intensivt utan också stimulerande. Dessa faktorer gör det till det perfekta sättet att komma i form.

Om du tränar hårt på din kropp och upprätthåller ett regelbundet konditionsträningsprogram kan du förlora kroppsfett och få starkare muskler

När du ägnar dig åt högintensiv träning är det viktigt att komma ihåg att du måste ge din kropp tillräckligt med tid för att återhämta sig efter varje pass. Genom att följa korrekta riktlinjer för HIIT-träning kan du dramatiskt öka din träning och hjälpa din kropp att bli frisk mycket snabbare. Genom att ge kroppen tillräckligt med tid för att återhämta sig efter HIIT-passet undviker du också eventuella skador som kan uppstå under din träning. Även om du fortfarande bör följa ett förnuftigt allmänt träningsprogram kommer du på så sätt att upptäcka att din träning blir mycket effektivare och att du förbränner fler kalorier och mer fett, vilket hjälper dig att nå dina viktminskningsmål mycket snabbare.

Vad du bör veta om träningstips

När det gäller fitness och ett hälsosamt liv finns det massor av tips där ute som du kan dra nytta av. Träning kan göra stor skillnad på hur du känner dig och hur du ser ut. Det spelar ingen roll om du går till gymmet eller om du gör det hemma själv. Det finns sätt som du kan hålla dig i form och hålla dig i form om du känner till rätt träning och rätt kost. Många människor tar sig inte tid att komma i form och blir därför väldigt sjuka och trötta.

Du kan vidta åtgärder för att hålla dig i form och frisk genom att få ett bra träningspass från gymmet eller hemma med ett träningsprogram. Det finns träningstips där ute som talar om vilka de bästa träningarna är och vilken typ av saker du ska göra för varje träningsmål. Om du menar allvar med att gå ner i vikt eller bygga muskler måste du veta vilken mat du ska äta samt hur mycket kalorier och vilken träning du ska göra. Om du håller dig till din dagliga rutin och dina träningsmål kommer du att upptäcka att du har mer energi och mår bra.

Några av de träningstips som du bör följa är bland annat att arbeta med musklerna hela dagen, även om du inte känner för det, och att ha roligt när du gör det. Kom ihåg att du måste vara disciplinerad i ditt sätt att träna eftersom du vill arbeta med kroppens muskler. Detta kan bara göras om du är engagerad i hela träningsprocessen. Det vanligaste misstaget som människor gör är att de tränar en gång i veckan och sedan kan de inte få några resultat och det är därför ett träningstips som innebär att man arbetar med kroppens muskler varje dag är så viktigt.