Yoga är inte bara en ny tidstypisk träningsform. Det är ett uråldrigt system av meditation, fysiska övningar, andningsövningar och traditionell filosofi som grundar sig på hinduismen. Yoga är också en uppsättning andliga, mentala och känslomässiga övningar eller filosofier som har sitt ursprung i det gamla Indien och som är inriktade på att medvetet kontrollera och därmed lugna sinnet samtidigt som man utforskar den obundna “medvetenheten” om kroppen och livets vardagliga lidanden.

Yoga Nidra är en gammal form av yogaställningar som används för att åstadkomma självutforskande och andlig insikt. Ordet “yoga” dyker först upp i sanskritspråket och betyder “att sammanfoga”. Man tror att Yoga Nidra utvecklades av brahminerna som ett sätt att förena gudarnas krafter och naturens element som ett sätt att förbereda sig inför den kommande Yama-festivalen (Gud).

Ett av de främsta målen med yoga är att främja flexibilitet och ökad muskelstyrka. Det finns många fysiska fördelar med att utöva yoga, till exempel ökad muskelflexibilitet, förbättrad flexibilitet i lederna, ökad muskelmassa och uthållighet, förbättrad balans, bättre hållning, god andning och lungor, bättre flexibilitet i de inre organen osv. Man kan dock inte fullt ut uppskatta de mentala och känslomässiga fördelar som följer av regelbunden utövning av yoga utan ordentlig undervisning eller övervakning. Av denna anledning rekommenderas att yoga endast lärs ut till personer som är fysiskt vältränade och som har en önskan att lära sig det.

Yoga är fördelaktigt på många sätt, men det finns några krämpor och tillstånd som är unika för den mänskliga arten och som endast bör identifieras och behandlas av utbildade yrkesmän. Bland dessa finns kronisk smärta, rygg- och ledvärk, migrän, ryggsmärta, tennisarmbåge, astma, diabetes, hjärtsjukdomar, artrit, irritabel tarm, artros, sömnapné, halsbränna, sura uppstötningar, sömnlöshet, akne, PMS osv. Många av dessa tillstånd är också kända för att vara förknippade med ett försvagat immunförsvar. Yogaterapi kan bidra till att förebygga kronisk smärta och även hjälpa till att hantera och minska symptomen på dessa tillstånd. Korrekt undervisning är viktigt för att kunna dra nytta av yogans alla fördelar.

Enligt den mest erkända auktoriteten i ämnet yoga, Dr. Michael Reed Gachin (själv mottagare av International Yoga Association’s högsta utmärkelse), är yoga “en urgammal disciplin med ursprung i Indien som uppstår genom studiet av den gudomliga enheten”. Den består av åtta (8) huvudsakliga asanas (kroppsställningar), karma (eller lagen om orsak och verkan), meditation, andningsövningar och en rad olika kost- och livsstilsråd. Dr Gachin säger dessutom följande: “Yoga erbjuder individen en djup förståelse för sitt jag, en klar uppfattning om verkligheten, en känsla av personlig balans, en sann medvetenhet om sina inre och yttre resurser, inre frihet och användning av noggrant utvalda ställningar och andningsövningar för att främja flexibilitet, öka styrka, förbättra immunfunktionen, öka flexibiliteten och stärka kroppen.” Dr Gachins undervisning visar tydligt att yoga både är ett effektivt sätt att lindra smärta och ett kraftfullt sätt att förbättra sitt liv och sin livskvalitet.

Men även om många förespråkare av yoga troligen inte håller med, finns det starka bevis som tyder på att yoga har potential att förbättra livskvaliteten. I en studie som genomfördes vid universitetet i Edinburgh fann man till exempel att yoga leder till betydande ökningar av den mängd syre som hjärtat kan utvinna under träning, samtidigt som mängden kolmonoxid som pumpas ut i blodet minskar. Samma resultat hittades i en annan studie som publicerades av Oxford University. Dessutom upplevde deltagare som deltog i dagliga yogapass inte bara betydligt mindre smärta under träning än de som inte deltog i yoga, utan de hade också betydligt bättre fysisk uthållighet och bättre kroppssammansättning än de som inte deltog i yoga.

Och även om många förespråkare av yoga troligen kommer att vara oense, finns det starka bevis som tyder på att yoga har potential att förbättra livskvaliteten

Det finns många ytterligare studier som rör de positiva effekterna av yoga, liksom de positiva effekterna av att utöva yoga tillsammans med andra typer av träning. En studie som genomfördes vid University of Glasgow visade till exempel att yoga bidrar till att minska högt blodtryck, medan en studie från 2021 som publicerades i American Journal of Sports Medicine rapporterade att yoga bidrar till att minska risken för hjärtinfarkt och stroke. Dessutom fann man i en studie som publicerades i Journal of Clinical Nutrition att yoga hjälper till att förbättra muskelstyrkan och storleken på målmusklerna, medan en annan studie som publicerades i Archives of Internal Medicine rapporterade att yoga hjälper till att förbättra lungfunktionen samt förbättra muskeltonus och muskelstyrka. Dessa studier visar tydligt på de positiva fördelarna med yoga och nödvändigheten för individer att införliva yoga i sitt dagliga liv för att kunna skörda alla fördelar av denna tidlösa och gamla disciplin.

Fyra bästa yogatips för nybörjare

Yogatips finns i alla former och storlekar. Det är nödvändigt att ha en bra lärare som hjälper dig att komma igång, men det finns några grundläggande steg som du kan följa om du är redo att börja. Det viktigaste är att du känner dig bekväm med ställningen eller övningen. Om du inte känner dig säker kommer det att vara svårt att behålla ställningen eller göra någon av de andra mer avancerade yogapraktikerna.

Ett av de mest grundläggande yogatipsen är att du ska ha tillräckligt med utrymme på din matta för att bekvämt kunna röra dig och göra dina yogapositioner. Det är också en bra idé att ta med sig en kudde eller en filt så att du kan sitta bekvämt när du gör ställningar på golvet. Att ha extra förnödenheter kan göra din yogapraktik lättare, men det kan vara värt det för vissa personer.

Alla kan göra yoga, oavsett tidigare träningserfarenhet

Det näst viktigaste yogatipset för nybörjare är att alltid blunda. Du bör titta djupt in i kroppen och inte bara se den fysiska kroppen utan även sinnet. Om du sluter ögonen blockerar du alla andra distraktioner. Detta innebär att du har bättre möjlighet att koncentrera dig och få ut mesta möjliga nytta av din träning. Det gör det också lättare att stanna kvar i ställningen om du behöver det.

Det tredje viktigaste av yogatipsen för nybörjare är att gå med en vän eller en annan yogakamrat. Chansen är stor att ni båda kommer att vara mycket bättre på att träna på egen hand än vad ni kommer att vara på att träna ensamma. Det är mycket lättare att bli frustrerad över sig själv än att se en obekväm medyogikamrat när du kämpar. Försök att gå med någon som du har en viss relation till, eller åtminstone någon som du kan se upp till och imitera. De kommer också att kunna pusha dig mot de bästa yogapraktikerna.

Det fjärde viktigaste av yogatipsen för nybörjare är att börja långsamt. Det finns inget sådant som en yogapraktik för nybörjare. Vem som helst kan utöva yoga, oavsett tidigare träningserfarenhet. Det är upp till dig att avgöra hur mycket du känner dig bekväm med att göra och hur länge du känner dig bekväm med att göra det. Du behöver inte köpa en speciell matta eller en tjusig studio, hitta bara ett rum där det finns plats att breda ut sig och lite ledig tid. Börja långsamt och se till att du njuter av varje minut.

Den sista av yogatipsen för nybörjare är väldigt enkel, men otroligt viktig. Köp aldrig en privat studio som inte erbjuder en provperiod. Många studior låter dig prova på deras klasser innan du köper. Om du inte gillar dem kan du alltid lämna tillbaka dem när provperioden är slut, eller så kan du bara välja att fortsätta träna på de yogastudios du vill.